amatørmusikkenEt portræt af en medlemsorganisation. Det kan være en fantastisk følelse, når Mads sidder i sin stue og spiller på sin guitar, skriver sange, eksperimenterer med lyden og prøver at finde sin helt egen stil. Men nogle gange når han lukker øjnene, forestiller han sig at væggen foran ham forsvinder, og at rækker af rødpolstrede sæder fyldt op med mennesker viser sig i stedet, folk som er der for at se og høre ham spille. Gulvet under hans fødder bliver en scene og Ikea-lampen i loftet bliver til et spotlys, der lyser kun på ham.

 

Men når han åbner øjnene, er stuegulvet bare et gulv, og lampen over spisebordet bare en lampe, og det kunne være rart, hvis der fandtes en mulighed, som gjorde det muligt at komme ud og spille seriøse koncerter for et levende publikum, også selvom han bare er amatørmusiker og gør det for sjov for passionens skyld.

ORA eller Organisationen af Rytmiske Amatørmusikere, er en organisation, der er med til at fjerne de barrierer, der kan være for udøvende amatørmusikere og som løser nogle af de problemer, som amatørmusikerne kan have, som for eksempel muligheden for at spille koncerter for et publikum på et rigtigt spillested. ORA skaber også muligheden for at kunne blive udfordret på sit talent i fællesskab med andre, så man kan udvikle sig som musiker.

Men hvad er det så for nogen tiltag som ORA har taget for at forbedre udfoldelsesmulighederne i amatørmusikken, og hvordan bidrager organisationen til amatørmusikken i Danmark? For Jesper Krüger, der til daglig er Organisationsleder i ORA, handler det blandt andet om at forene kærligheden til musik.

På hvilken måde bidrager ORA til at støtte og videreudvikle amatørkulturen i Danmark?

- Indenfor musikken er amatørerne den største gruppe, da det oftest er svært at komme til at leve af musikken. ORA arbejder lokalt i hver region for at udvikle og opdyrke nye musikelskere - både musikere og foreningsfolk, der vil arbejde frivilligt med musikken. ORA arbejder selv aktivt med disse folk, men opfordrer også folk til at sende projektideer ind, som ORA muligvis kan støtte økonomisk.

Hvordan hjælper og forbedrer ORA udfoldelsesmulighederne for de enkelte amatørbands eller musikudøvere?

- ORA har de to nationale koncertprojekter, Plekter (musikerne spiller koncerter i andre områder af landet med transportstøtte. Red.) og AuditionDays (musikerne spiller koncerter for eksperter, der efterfølgende giver coaching til de dem, som de kan bruge fremadrettet. Red.). I 2013 er der hhv. 20 AuditionDays- og 50 Plekter-koncertaftener, hvilket giver i alt ca. 180 enkeltkoncerter. Samtidig har vi også koncerter på SPOT Festival og UHØRT Festival.

ORA er desuden med i det europæiske talentudvekslingsnetværk EXCITE, hvor vi sender bands på minitours, hvor de både spiller koncerter og er med i workshops, giver radiointerviews, osv... Og vi står også for en række workshops og foredrag over hele landet, hvor musikerne kan blive bedre på en række områder.

Har der været et arrangement, som i har været særligt stolte over?

- Ikke ét arrangement, men hele AuditionDays-projektet, hvor fokus er på at hjælpe musikerne med udgangspunkt i deres eget niveau og musik. Her tages der højde for at man kan have en dårlig dag og spille en dårlig koncert, og der fokuseres i højere grad på indholdet...

Deltagelse i AD kan rykke bands lige så meget som f.eks. 10 koncerter + de hører måske ting, som de aldrig selv ville kunne have opdaget/fundet ud af.

Hvilken rolle mener du at amatørmusikken har i det danske musikliv?

- Den er både et naturligt skridt for alle, der gerne vil skabe en karriere indenfor musikken, og samtidig et område, hvor en stor del af landets musikere er fint tilfredse med at befinde sig. Og specielt hvis musikerne indgår i en eller anden form for netværk/samarbejde med andre musikere. Samtidig er der også mulighed for at 'uddanne' sig i foreningslivet og måske også blive iværksætter.

Hvis du er blevet interesseret i at lære ORA bedre at kende, kan du læse mere om ORA og deres projekter Plekter og Auditiondays her.